Szegecs közlekedési oldala

Így működik.... a kipufogófék

 

A személygépkocsikat csak rögzítő-, és üzemi fékkel látják el.
A mozgási energiát a fékbetétek hőenergiává alakítják át, ami jelentős kopással, és felmelegedéssel jár.
A felmelegedés hatására rohamosan csökken a fékhatás, a fékbetét anyaga pedig káros az egészségre, így nem mindegy,
hogy mennyit használjuk a fékberendezéseket.
Nagyobb tömegű gépjárműveknél (buszok, tehergépkocsik) pl. hosszú lejtőn való haladáskor komoly problémát jelentene
a folyamatos üzemi fék használat, ezért ezeknél a járműveknél az üzemi, ill. a rögzítő fék mellé még egy harmadik,
ún. lassító féket is beépítenek. Ez nem képes az előbbi kettőt kiváltani, azonban használatával kímélhetjük azokat.

A lassító fékek három nagy csoportja ismeretes:

-elektromos, örvényáram hatásán alapuló fékek
-hidrodinamikus fékek (ún. retarder, ezt később mutatom be)
-kipufogófékek

Ezek ebben a sorrendben egyre egyszerűbb, és olcsóbb kivitelűek.
Mivel az Ikarus buszokba sokáig csak kipufogóféket építettek be lassítóféknek, ezért természetes, hogy először ezt mutatom be részletesebben.
Az ábrák kattintásra megtekinthetőek nagyobb méretben is. (új ablakban nyílik!)

kipufogófék közelről
Tartós fékezéskor a dízelmotor kipufogócsövében a gázok útját
egy fojtószelep elzárja (lsd.ábra).
A lejtőn haladó gépkocsi hajtott kerekei a motort ilyenkor, mint egy kompresszort
hajtják. A fékezőteljesítmény a kipufogócső erős fojtása miatt jóval nagyobb,
mintha csak a normál motorfék lassítaná a kocsit.

Tehergépkocsiknál, és távolsági buszoknál egy külön kapcsolóval lehet működésbe hozni a kipufogóféket. A mechanikus működtetőszelepet
lenyomva a szelep nyit, és a levegőt a működtető munkahengerekbe juttatja. Az egyik henger a kipufogócsőbe épített csappantyút zárja,
a másik pedig a befecskendező-szivattyút nullatöltésre állítja. Ilyenkor tehát nem jut üzemanyag a motortérbe.
A berendezés működésekor jellegzetes hangot bocsájt ki, emiatt sokan csak "BUBU"-nak hívják.

a teljes rendszer vázlata

Városi autóbuszoknál a gyakori gyorsítások, lassítások miatt nemcsak lejtőn
célszerű alkalmazni. Ezért ezeknél nem vezetnek ki külön kapcsolót a
kipufogóféknek, hanem a fékpedálba épített elektromos kapcsolóval,
és egy elektromágneses szeleppel automatikusan kapcsolódik be a fékpedál
már egész kis megnyomásakor.

Ezenkívül van még egy másik kapcsoló, ami a sebesség-, vagy fordulatszámmérőre
van kötve, és lekapcsolja a kipufogóféket, ha a busz sebessége 30km/h alá
csökken. Ezzel a megoldással a motor nem fullad le, és nem kell minden
megállóban újraindítani.

Az ábrákat, és a leírás egy részét a "Tankönyv a C-D-E járműkategóriákhoz" c. tankönyből vettem.
Keller Ervin & Kiss István, Dr.Ternai Zoltán, Troszt László, MK., 1991.

C)Szegecs, 2005.03.28.

Vissza!